Anders Gärdeborn, författare till Intelligent Skapelsetro, har skrivit en debattartikel i tidningen Dagen där han argumenterar för mer vetenskap i skolorna. Ateister blir nog förvånade att ett sådant krav kommer från någon som avfärdar evolutionsteorin, men jag håller med Anders. Om vi lär ut en vetenskapligt metod och ett kritiskt förhållningssätt så kommer elever kunna genomskåda argumenten för evolution.
Allt Gott!
tisdag 5 oktober 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Snarare tvärtom, eller hur? Över 99% av forskarna inom evolutionsrelevanta områden accepterar evolutionsteorins giltighet. Och vetenskapliga forskare borde väl vara de med bäst koll på vetenskaplig metodik och kritiskt tänkande?
SvaraRaderaDet beror på att vetenskapsmän har förutfattade meningar relaterade till rådande paradigm, därför spelar det ingen roll om en majoritet forskare tycker si eller så. Det är evidensen som räknas, och det är evidensen som elever ska få ta ställning till.
SvaraRaderaPekka sade: "Över 99% av forskarna..."
SvaraRaderaVerkligheten rättar sig inte efter vad man tillåts tro för att få behålla jobbet.
Många "tror" vad de tvingas att tro för att inte bli "idiotförklarade" av ett vetenskapssamhälle som bestämt vad man får tro.
Sådant upprepar sig ständigt i historien. Men ett vetenskapsSAMHÄLLE bestående av en majoritet av icke-troende är INTE samma sak som vetenskaplig METOD.
Det är enkelt att visa att evolutionsfanatikerna inte vet vad de tror. Det är bara att visa ALLA fakta vi känner till. Då inser alla hur och varför de evolutionstroende har fel. Alla observationer av verkligheten, inklusive genetiken, ger stöd åt Bibelns beskrivning av att Guds skapade livet och människan fullt färdig redan från början.
// Rolf Lampa
Öppningen i artikeln är ju hysteriskt rolig, då en förespråkare av "teach the controversy"-taktiken uppenbarligen inte gillar tanken på att lära ut det finns motsättningar och motstridigheter inom olika former av religiösa trosriktningar. Här finns det minsann "den rätta" tron som inte får ifrågasättas.
SvaraRaderaUtöver detta var artikeln en av de sämsta jag läst på länge från det kreationistiska hållet. En grundkurs i vetenskapsfilosofi skulle nog inte skada herr Gärdeborn.
Pekka sa... "vetenskapliga forskare borde väl vara de med bäst koll på vetenskaplig metodik och kritiskt tänkande?"
SvaraRaderaGäller det kritiska tänkandet även kritisk granskning av evolutionsprincipen?
Vad gäller den vetenskapliga metodiken saknas det en fungerande specificerad evolutionsprincip/process (E) som från en enklare organism (S) kan skapa en mer komplex organism (C). Så här:
S--E-->C
Det kallas empiri att vetenskapligt testa saker. Men de evolutionstroende kan inte ens specificera en fungerande princip. Och då kan den inte testas heller. Och därför kan den inte ens kännas igen i naturen (eftersom den inte är specificerad).
Men om någon ändå tror sig se den mytomspunna evolutionsprincipen så kan det inte bekräftas att det är just den de ser (eftersom den inte är specificerad) och därmed kan inte heller bevisas att det är just den principen som gett det resultat man ser.
Detta om den rent vetenskapliga aspekten.
Och anledningen till att evolutionsprincipen inte kan specificeras är att den inte kan tänkas. Och anledningen till att den inte kan tänkas är den samma som för fyrkantiga cirklar - de kan inte tänkas. Och därför kan den inte specificeras heller.
// Rolf Lampa