lördag 17 juli 2010

Skapelsen är viktig

Många kristna i västeuropa verkar tveka inför att tala om skapelseberättelsen som en historisk händelse. Är det verkligen en viktig fråga? Ja, i Nya Testamentet verkar det vara grundläggande för tron på Gud.


Det man kan veta om Gud kan de ju själva se; Gud har gjort det uppenbart för dem. Ty alltsedan världens skapelse har hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomlighet, kunnat uppfattas i hans verk och varit synliga. (Rom 1:19-20)

De bytte ut Guds sanning mot lögnen; de dyrkade och tjänade det skapade i stället för skaparen, som är välsignad i evighet, amen. (Rom 1:25)

Genom en enda människa kom synden in i världen, och genom synden döden, och så nådde döden alla människor därför att de alla syndade. Redan före lagen fanns alltså synd i världen, men synd räknas inte där det inte finns någon lag. Ändå härskade döden från Adam till Mose också över dem som inte gjort sig skyldiga till en överträdelse som Adams. Och Adam motsvarar honom som skulle komma, men överträdelsen kan inte jämföras med nåden. Om alla dog genom en endas överträdelse, så har nu alla fått del av Guds överflödande nåd, nådegåvan som bestod i en enda människa, Jesus Kristus. Och följderna av en enda mans synd kan inte jämföras med denna gåva. Ty domen följde på vad han ensam hade gjort och blev fällande, men nåden följde på mångas överträdelser och innebar ett frikännande. Om en enda mans överträdelse betydde att döden fick herravälde genom denne ende, så skall nu i stället de som blir rättfärdiga genom nådens överflödande rika gåva leva och få herravälde tack vare en enda, Jesus Kristus. Alltså: liksom en endas överträdelse ledde till fällande dom för alla människor, så har också en endas rättfärdiga gärning lett till frikännande och liv för alla människor. Liksom en enda människas olydnad gjorde alla till syndare, så skall en endas lydnad göra alla rättfärdiga. Lagen kom in för att överträdelserna skulle bli större. Men där synden blev större, där överflödade nåden än mer, och på samma sätt som synden härskade och förde till döden, skall därför nåden härska genom rättfärdighet och föra till evigt liv genom Jesus Kristus, vår herre. (Rom 5:12-21)

Allt skapat har lagts under tomhetens välde, inte av egen vilja utan på grund av honom som vållade det, men med hopp om att också skapelsen skall befrias ur sitt slaveri under förgängelsen och nå den frihet som Guds barn får när de förhärligas. (Rom 8:20-21)

Ty eftersom döden kom genom en människa kommer också uppståndelsen från de döda genom en människa. Liksom alla dör genom Adam, så skall också alla få nytt liv genom Kristus. (1 Kor 15:21-22)

I tro förstår vi att världen har formats genom ett ord från Gud och att det vi ser inte har blivit till ur något synligt. (Heb 11:3)


Allt Gott!




2 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag vill kommentera om "frälsning".

    Hur man ska leva för att möjliggöra så att Skaparen i Hans nåd förser med Sin förlåtelse står det om i den judiska Bibeln och undervisades också av första århundradets Ribi [liknande Rabbin] Yehoshua [2] -Messias - från Nasaret. Hans namn förvrängdes sedan till Jesus.

    Ribi Yehoshua – Messias – från Nasaret levde och praktiserade direktiven i ”Moseböckerna” med ett uppriktigt hjärta, han dog oskyldig och blev ett offer. På grund av detta kan den Perfekte Skaparen ge Sin förlåtelse till dem som upphör med sin överträdelse/sina överträdelser av direktiven i Torah [”Moseböckerna”] och istället börjar göra sitt bästa att praktisera direktiven i Moseböckerna icke-selektivt till det bästa av sin förmåga. [Detta är vad Skaparen kräver i Yekhezeqeil [”Hesekiel”] kapitel 18, Devarim [”5:e Mosebok” 6:4-9, osv]

    Att leva på det ovan beskrivna sättet ända tills man dör implicerar att den perfekte Skaparen kommer att fortsätta att ge Sin förlåtelse under hela ens liv, vilket kommer att innebära en fortsatt relation med Honom, vilket leder till himmelriket. Emedan att inte leva på det ovan beskrivna sättet, inte leder till himmelriket enligt Yekhezeqeil kapitel 18 och enligt Ribi Yehoshuas – Messias – undervisning. [not 2]

    Det som står i den judiska Bibeln och det som första århundradets Ribi [Ribi var hans titel] Yehoshua –Messias- från Nasaret undervisade strider således mot den kristna frälsningssynen i ”evangelierna” och Romarbrevet som du citerar.

    Att följa Messias undervisning – leder en in i att observera direktiven i ”Moseböckerna” vilket möjliggör en levande och riktig relation med Fadern, vilket är väldigt meningsfullt!!!

    Noter:
    2. Alla påstående bevisade på Netzarims hemsida

    SvaraRadera
  2. Visst ska man följa lagen, men lagens syfte var aldrig att rädda oss, utan att visa vårt behov av Gud. Jag har svårt att tänka mig att sekten Netzarim har mer tillförlitliga uppgifter om Yehoshua (Jesus) än vad kyrkan har. Den ortodoxe Juden Paulus förklarade nåden för fariséerna i Hebréerbrevet, läs gärna det om det var länge sedan.

    Allt Gott!

    SvaraRadera